Sunday, February 13, 2011

Saya Tak Sambut Valentine, Tapi Saya Meraikan 14 Febuari. Sekian :)

in the name of Allah

assalamualaikum


macam ada kimia je kita kan awak? haha. :)


hai semuaaa. :') how's ur day today?
something luar biasa or nothing happen? hee.

well, saya sure semua orang sedar and tahu bila sebut je bulan Febuari. Oh, bulan cinta.
errr, yeke? hihi. tah. saya takde jawapan. 

esok. valentine's day. ohh.. besh kan dorang yang kapel. besh dowh kapel tuh. alaa, sweet nya dorang celebrate same same. :)

pergh, besh kan semua tuh?
eh, besh ke? tah. tepuk la dada. and tanye la iman masing masing. :')

saya tahu semua orang tahu yang kita as orang islam tak leh pun nak sambut or meraikan valentines day nih. kenape ek tak boleh?

dulu soalan tuh selalu berlegar legar kat fikiran saya. bile orang tanye celebrate tak? saya cakap je tak. tapi pergh dalam hati meronta ronta nak sambut dengan tersayang. menjerit jerit batin nak beli something untuk simanis hati. ceh ceh. haha. cam senghal je bile ingat balik. :')

okeh okeh, bile saya dah besar sikit. matang sikit. saya dengar la satu cerite. apa yang saya dapat tahu valentines nih konon konon nya meraikan kekalahan orang islam.

bile saya dapat tahu macam terkejut sikit. start la dah nekad. buang terus sisa sisa toksik berkaitan nak sambut valentines day dalam hati nih. :')

then, sekarang nih. okeh saya membesar dengan more matured and lebeh tenang. kahkahkah. tenang ke? matang ke? okeh, lebeh matang la dari dulu. lebeh tenang la dari zaman hingusan dulu. :)

dulu i'm a rebel u know. pantang ada ape ape sikit saya kompem akan memberontak. pergh~!! tapi still perangai cam budak budak stil tak leh buang. terbukti. huuu~


encik panda nih memang pemalas. tapi saya sayang dia.
sebab dia tak
macho tapi sweet. :')


okeh, back to da topic. bile dah membesar lagi. baru baru nih saya dapat tahu. mana ade sejarah mengatakan valentines day tuh pasal meraikan kekalahan islam. semua tuh takde. 

okeh, saya tahu nih dari seorang senior yang banyak mengingatkan saya tentang islam. yang banyak membimbing saya. yang banyak membantu and menyedarkan saya. 

then, pengetahuan saya tentang valentines nih bertambah hasil pembacaan saya dari majalah ANIS. :p

okeh, apa yang saya dapat tahu, sejarah valentines day nih masa zaman Romawi dulu. dorang meraikan hari valentines day nih sebab untuk memperingati tuhan mereka. Apa yang dorang buat? lelaki akan buat undian untuk dapat kan perempuan untuk  dijadikan pasangan.

after dah dapat pasangan tuh, dorang pun bertukar tukar hadiah and boleh lah berpesta dengan pasangan masing masing. 

nih masa zaman dulu dulu. zaman sekarang nih ada lagi ke macam tuh?


u put the color inside my world -- cam sweet je budak budak nih kan? kikiki. :)


bertukar tukar hadiah and after tukar tukar hadiah pesta pesta. pastuh, berakhir dekat mana? okeh. kita fikir la sendiri kan. kikiki. tak rasa ke macam dah kembali ke zaman jahiliah pulak? heee.

sebenarnya banyak versi. tapi dalam sejarah mengatakan takde lah pulak sebab meraikan kejatuhan islam. versi versi lain lebeh kurang je macam cerita kat atas. OBJEKTIF utama nya PEREMPUAN. 

pastuh, ada jugak versi pasal memperingati kematian paderi paderi kristian. 

okeh okeh. dah takde la kan kesah meraikan kejatuhan islam tuh. so, boleh la kan meraikan valentines day tuh?
ala, hari berkasih sayang. apa salahnya kan? hihi. 

yeke haritu hari berkasih sayang? kompem? eh, takde la. sebab itu bukan cara islam. islam kan menyarankan kita berkasih sayang setiap hari. setiap masa. dengan semua bende and mahluk ciptaanNya. and setiap kasih and sayang perlu disalurkan dengan cara yang betul and baik. :)

apa yang saya paham tambah tolak hasil dari pendengaran, pengalaman and pembacaan saya. valentines nih hanya merendah kan martabat seorang perempuan. islam dah letak kan betapa tingginya maruah dan harga diri seorang perempuan tuh. 

tapi kenapa kita sendiri yang biarkan orang lain merosak kan kita? kita boleh menghormati valentines day tuh. yela, biarlah mereka yang bukan islam meraikan nya. tapi jangan kita. 

okeh. saya cakap saya nak meraikan 14 Febuari kan? nak tahu tak sebab ape? sebab tuh birthday one of my bestfren. AINAA!!! :) sape tak kenal aina and nak kenal lebeh lanjut. boleh la tekan SINI
okeh aina. nak wish awal awal keh:- 

@ HAPPY BIRTHDAY DEAR. 
@ MAY ALLAH BLESS U ALWAYS AND FOREVER
MAY THE HAPPINESS WILL BE WITH U ALWAYS AND FOREVER
MAY ALL YOUR DREAM COME TRUE AND 
I WISH U WILL MARRY THE CEKGU KIMIA :)

psstt na, u wish u want to marry cekgu kimia rite? ke cekgu fizik? kahkah. for sure aina taknak dengan cekgu sejarah cz cekgu sejarah is mine okeh! haha. 
and of course i wish that cekgu kimia will guide u to the right path and will make the perfect aina. :)

korang korang, ingat tau. kita nih tak perfect. manusia biasa. so, kita perlukan seorang pasangan yang tidak perfect untuk menjadikan kita sama sama perfect. Solusinya dengan berkahwin je akan menjadikan kita satu pasangan yang sempurna. indahkan aturan Dia? :')

daaaa korang..:)



BOLEH LIKE KALAU SUKE :D

8 comments:

aLieF si Muncung ManiS said... BALAS

say no to valentine day..mari kita sambut maulidur rasul...^__^..

ENTRY BARU ALIEF..rugi kalau tak baca.. -->"kalau korang berani,sila baca..kalau tak berani,sila ajk kawan sebelah utk baca bersama korang..deaL???""

KopiSusu said... BALAS

yup..sambut maulidur rasul n m'hayati nya..itulah yg terbaek..:')

ZAIDAHTUL AKMAL said... BALAS

Salam singgah, jom join ne...HEARTBEAT

HEARTBEAT Tambah Pendapatan Selain Nuffnang

aina halim said... BALAS

wawawaaa!!! thank you sooo much cik hanis sofiah :D
thanks for the birthday wish nis. really. nampaknya anis la jadi org first wish birthday kat org tahun ni nih..bagus2, hehe

btw, informative entry. gud work :)

ieka said... BALAS

anis; interesting entry... but i dont agree with u part... korang korang, ingat tau. kita nih tak perfect. manusia biasa. so, kita perlukan seorang pasangan yang tidak perfect untuk menjadikan kita sama sama perfect. Solusinya dengan berkahwin je akan menjadikan kita satu pasangan yang sempurna. indahkan aturan Dia? :')

kita x perfect kn... mmg manusia xsempurna... but..think ye... if kita lemah satu hal 2.. n suami yang medamping 2 xlemah part 2 ape salah dia sempernakan.. if awk xpandai masak.. tp suami pandai.. so jadi sempurna rumah tangga.. my opinion la...

KopiSusu said... BALAS

zyash: nak join heartbeat!!:)
tp cmne? tak reti lorrr..heee

aina: :)

ieka: awk..itula sebenanye maksud saya.. kita saling melengkapi antare lelaki n perempuan..so, dari serbe kekurangan bile bersatu jd la perfect..:)

eiYja_cHum3yl said... BALAS

hari2 pon bole je nk bkasih syg...


kenangan pahit diungkit

ieka said... BALAS

btoy 2 sayang... bila dah bersatu akn jadi sempurna... hehehehehe

http://kanata89.blogspot.com/